Introducció

Aquest treball ha estat elaborat en el marc del Diploma de postgrau "Matemàtiques per a la Secundària" organitzat per la Universitat Pompeu Fabra l'any 2010.

Aquest any he estat cursant aquest màster mentre impartia classes a tres grups de 3r de l'IES Pere Barnils de Centelles fins al febrer, moment en què em vaig incorporar a l'equip docent de la facultat d'econòmiques de la Universitat Autònoma de Barcelona com a professor associat.

Durant el diploma m'ha despertat molt interès el potencial del programa GeoGebra (http://geogebra.org) i els seus usos didàctics, de manera que he decidit enfocar el meu treball en aquest sentit.

El meu objectiu ha estat elaborar una sèrie d'aplicacions didàctiques disponibles per a tothom a través d'internet i útils per la presentació dels moviments en el pla i la geometria tridimensionals al tercer curs de l'Educació Secundària Obligatòria seguint el currículum marcat per la LOE.

Les meves experiències a l'institut durant aquest any m'han portat a aquesta idea. Quan a principi de curs vaig tractar de fer una activitat d'elaboració de mosaics partint dels treballs d'Escher per tal de fer la portada de la llibreta de matemàtiques per reprendre-ho al començar el tema de geometria cap al febrer, no em va funcionar gens ni mica. Així que al gener tenia clar que volia donar un cop d'efecte a la canalla a l'inici de la unitat.

Per altra banda, veia els dos temes de geometria (moviments i volums) molt poc connectats. Al tutoritzar el treball de recerca de l'Adrià Sallés i la Carme Tuneu, als quals agraeixo molt que m'hagin autoritzat a publicar-ne el contingut, titulat Sòlids Platònics, vaig aprendre moltes coses sobre aquests i, en particular, vaig entendre molt bé el funcionament dels seus eixos de rotació i plans de simetria. Així, em va semblar un bon pont entre les dues unitats fer una activitat sobre girs i simetries dels sòlids platònics. En el moment d'acabar el treball ja no estic treballant en aquest institut i, a més, ja fa temps que van acabar el tema, de manera que no he tingut l'ocasió de provar el funcionament d'aquesta segona part a classe. Si hagués tingut l'ocasió no sé si hauria fet servir l'ordinador o, simplement una figura real, però sigui com sigui, espero que les aplicacions que presento li puguin servir a algú per alguna cosa. A mi m'han servit per aprofundir en molts aspectes de la geometria i del GeoGebra.

Un objectiu que em vaig marcar i que no he pogut assolir és el de fer una aplicació per fer molt senzilla la visualització de poliedres qualssevol. El treball amb llistes dins el GeoGebra és molt limitat i, en aquest sentit, no he pogut deixar el camí llis per qui vulgui construir nous cossos. Qui sap si més endavant sigui més fàcil quan tinguem el GeoGebra 3D. De moment, això és el que hi ha.

Agraïments

A tots els companys i professors del curs, amb especial menció a Antoni Gomà i Guillem Romeu, que m'han donat un cop de mà per anar millorant l'estètica del programa, a l'Adrià Sallés i la Carme Tuneu per haver-me cedit el Treball de Recerca i les idees que amb ell m'han donat, a Rafael Losada Liste, autor de la plantilla original de 3D en què m'he basat per passar-la a projectiu, als autors del GeoGebra per la feinada que fan, als meus alumnes per servir constantment de conillets d'índies i a la família i amics per aguantar-me aquestes últimes setmanes d'estrès.