En unes eleccions parlamentàries habitualment tenim el territori repartit en circumscripcions i en cada una d’elles s’hi presenten diversos partits.

Suposem que cada votant tria un partit. A partir dels vots emesos es tracta de formar un parlament que tingui en compte els dos principis següents:

  1. Proporcionalitat:  cada partit ha d’estar present al parlament en la mateixa proporció en què ha estat votat a tot el territori.
  2. Representació del territori:  el parlament ha de representar adequadament les diferents realitats territorials.

El sistema biproporcional aconsegueix satisfer força bé aquest doble objectiu. Com veurem, l’assignació d’escons a cada partit dins de cada circumscripció s’ajusta per tal de servir a la vegada a la proporcionalitat entre partits a nivell global i a un repartiment territorial predefinit. A canvi d’aquest doble objectiu, es permet que disminueixi la proporcionalitat entre partits dins de cada circumscripció.

Aquest sistema va ser ideat el 1989 per Michel Balinski i Gabrielle Demange. L’any 2006 va ser adoptat oficialment pel cantó suís de Zürich, que fins llavors usava un procediment molt similar al que usem actualment a Espanya i a Catalunya. El motiu pel que van canviar de sistema és perquè algunes de les cicumscripcions eren relativament petites –4 escons– mentre que el vot estava força repartit entre molts partits –9 partits–. Òbviament, en aquestes condicions és impossible aconseguir cap mena de proporcionalitat dins de la circumscripció en qüestió. La solució la va proporcionar el matemàtic Friedrich Pukelsheim, que va mostrar la possibilitat d’aplicar el mètode biproporcional. Posteriorment, aquest mètode ha estat adoptat per sis cantons més, concretament Schaffhausen (2008), Aargau (2008), Nidwalden (2013), Zug (2013), Schwyz (2015) i Valais (2016).

A continuació en veurem el funcionament a partir d’un exemple concret, basat en les eleccions al parlament català del setembre de 2015 i en el cens de població del 2015.

 

Decisions prèvies, independents del mètode biproporcional

 

1. Mida del parlament

Seguint una tònica bastant estesa, suposarem una relació de 50.000 habitants per escó, la qual cosa correspon aproximadament a 150 escons. Per tal d’evitar empats considerarem un parlament amb 151 escons.

 

2. Divisió en circumscripcions

Cal reflectir adequadament el territori. Això es pot concretar de moltes maneres. Per fer l’exemple, nosaltres prendrem com a circumscripcions les vegueries o àmbits funcionals territorials, definits per la llei del 1995 amb la seva modificació del 2010, però l’àmbit metropolità de Barcelona el subdividirem en tres circumscripcions: Barcelonès, Baix Llobregat, Vallès-Maresme.

 

3. Quants escons assignem a cada circumscripció

Aquí tant es pot buscar la proporcionalitat entre escons i població, com discriminar positivament les circumscripcions menys poblades i assigna’ls-hi més escons dels que els correspondrien segons la població.

En el nostre exemple assignarem els escons en proporció (aproximada) a la població. Més concretament, utilitzarem la regla d’Adams. Les següents dades de població corresponen al cens de 2015:

Taula 1: Assignació d’escons a cada circumscripció segons la seva població
Circumscripció població quocient escons
Barcelonès 2225144 43.21 44
Vallès-Maresme 1740548 33.80 34
Baix Llobregat 806651 15.66 16
Comarques gironines 738682 14.34 15
Camp de Tarragona 512300 9.95 10
Penedès 469529 9.12 10
Comarques centrals 395558 7.68 8
Ponent 363783 7.06 8
Terres de l’Ebre 182867 3.55 4
Alt Pirineu i Aran 73044 1.42 2
total Catalunya 7508106 151

La columna “quocient” dóna el resultat de dividir la població per un divisor d’Adams, en aquest cas 51500. Per a cada circumscripció hem fet el quocient entre la població i el divisor (tercera columna) i el resultat l’hem arrodonit per excés (quarta columna). El valor 51500 ha estat escollit per tal que el total d’escons sigui 151.

Fixem-nos que obtenim dues circumscripcions realment petites (alguns experts consideren massa petita una circumscripció on el nombre d’escons sigui inferior a dues vegades el nombre de partits). Tanmateix, com veurem, no és tan greu en el cas del mètode biproporcional.

 

Recompte de vots a partits en cada circumscripció

Els resutats de la votació figuren a la taula següent (font: Generalitat de Catalunya, Resultats electorals), on omitim, d’una banda, els vots que no determinen escons (vots en blanc i vots a candidatures que no van superar la barrera del 3%), i d’altra banda, els dels residents a l’estranger, dels quals no hem trobat dades que detallin la seva distribució territorial.

Taula 2: Resultats de les Eleccions al Parlament 2015
Circumscripció JxSí Cs PSC CatSíPot PP CUP
Barcelonès 390141 222666 164736 126856 131972 107120
Vallès-Maresme 371676 196308 129411 99865 75233 77918
Baix Llobregat 119383 107219 83166 59087 39790 29411
Comarques gironines 210653 47316 32943 18187 22072 32342
Camp de Tarragona 104140 59563 31420 17571 24399 19618
Penedès 106003 46021 32855 20527 18931 22884
Comarques centrals 142419 19679 18547 9894 11229 20962
Ponent 102850 22910 15536 8292 14336 14518
Terres de l’Ebre 51357 8962 9784 4605 7808 7571
Alt Pirineu i Aran 22198 4291 3860 1498 2570 3924

 

Repartiment global d’escons entre partits

En aquest moment treballem com si tinguéssim una sola circumscripció. Sumem els vots de cada partit i apliquem una regla d’assignació proporcional, com ara D’Hondt o Sainte-Laguë. En aquests cas, ho farem amb la regla de D’Hondt. La suma dels vots de cada partit és:

Taula 3: Vots totals a partits
JxSí Cs PSC CatSiPot PP CUP
1620820 734935 522258 366382 348340 336268

Amb el divisor de D’Hondt D = 25535 s’obté el repartiment global d’escons:

Taula 4: Assignació global a partits
JxSí Cs PSC CatSíPot PP CUP
63 28 20 14 13 13

A partir d’ara respectarem sempre aquests resultats.

 

Objectiu

A continuació volem repartir els 151 escons de manera el més proporcional possible als vots obtinguts per cada partit a cada circumscripció amb les restriccions addicionals següents:

  • Cada partit ha de rebre en total el nombre d’escons que li hem assignat en el repartiment global (taula 4).
  • S’ha de respectar el nombre total d’escons de cada circumscripció, tal com s’ha establert abans de la votació (taula 1).

Es tracta, doncs, d’omplir la taula següent de la manera “més proporcional possible” a la taula 2 (en un sentit tècnic).

Taula 5: El problema a resoldre
JxSí Cs PSC CatSíPot PP CUP escons circ.
Barcelonès ? ? ? ? ? ? 44
Vallès-Maresme ? ? ? ? ? ? 34
Baix Llobregat ? ? ? ? ? ? 16
Comarques gironines ? ? ? ? ? ? 15
Camp de Tarragona ? ? ? ? ? ? 10
Penedès ? ? ? ? ? ? 10
Comarques centrals ? ? ? ? ? ? 8
Ponent ? ? ? ? ? ? 8
Terres de l’Ebre ? ? ? ? ? ? 4
Alt Pirineu i Aran ? ? ? ? ? ? 2
escons partit 63 28 20 14 13 13 151

 

Un primer intent (natural però fallit)

Si dividim els vots que ha obtingut cada partit a cada circumscripció pel divisor, D = 25535, que hem utilitzat per fer l’assignació global a partits i després agafem la part entera, no aconseguim satisfer les restriccions (ni tampoc amb qualsevol altre divisor):

Taula 6: El divisor global no funciona
JxSí Cs PSC CatSíPot PP CUP suma escons circ.
Barcelonès 15 8 6 4 5 4 42 44
Vallès-Maresme 14 7 5 3 2 3 34 34
Baix Llobregat 4 4 3 2 1 1 15 16
Comarques gironines 8 1 1 0 0 1 11 15
Camp de Tarragona 4 2 1 0 0 0 7 10
Penedès 4 1 1 0 0 0 6 10
Comarques centrals 5 0 0 0 0 0 5 8
Ponent 4 0 0 0 0 0 4 8
Terres de l’Ebre 2 0 0 0 0 0 2 4
Alt Pirineu i Aran 0 0 0 0 0 0 0 2
suma 60 23 17 9 8 9 126
escons partit 63 28 20 14 13 13 151

 

El procediment

En general no hi ha cap divisor D tal que quan dividim els resultats per D i agafem la part entera resolem l’assignació pendent de la taula 5.

El mètode biproporcional considera més divisors, concretament, un divisor per cada fila i un divisor per cada columna. Aquests divisors han de complir que, en dividir cada casella de la taula de resultats (taula 2) pel divisor de la fila i pel divisor de la columna corresponents i agafar la part entera, aleshores les sumes de files i columnes són les prefixades.

Les matemàtiques ens asseguren que es poden trobar aquests divisors que resolen l’assignació del mètode biproporcional i que a més, mitjançant aquest mètode, només n’hi ha una d’assignació possible (llevat d’empats, molt poc probables).

A la propera taula recollim el resultat d’aquesta operació i els divisors de files i de columnes que resolen el problema:

Taula 7: Divisors de files i de columnes i quocients
JxSí Cs PSC CatSíPot PP CUP divisor fila
Barcelonès 13.805 9.327 7.349 5.988 6.036 4.933 24129.77
Vallès-Maresme 12.325 7.706 5.410 4.418 3.225 3.363 25748.17
Baix Llobregat 4.547 4.834 3.993 3.002 1.959 1.458 22419.59
Comarques gironines 9.376 2.493 1.849 1.080 1.270 1.873 19182.77
Camp de Tarragona 4.440 3.006 1.689 0.999 1.345 1.089 20025.78
Penedès 4.629 2.379 1.809 1.196 1.068 1.300 19553.95
Comarques centrals 6.101 0.998 1.002 0.565 0.622 1.169 19932.22
Ponent 5.517 1.455 1.051 0.593 0.994 1.013 15917.74
Terres de l’Ebre 4.056 0.838 0.974 0.485 0.797 0.778 10812.22
Alt Pirineu i Aran 2.723 0.623 0.597 0.245 0.408 0.627 6959.39
divisor columna 1.17 0.99 0.93 0.88 0.91 0.90

L’assignació definitiva d’escons s’obté agafant parts enteres a la taula anterior:

Taula 8: Assignació definitiva d’escons
JxSí Cs PSC CatSíPot PP CUP suma
Barcelonès 13 9 7 5 6 4 44
Vallès-Maresme 12 7 5 4 3 3 34
Baix Llobregat 4 4 3 3 1 1 16
Comarques gironines 9 2 1 1 1 1 15
Camp de Tarragona 4 3 1 0 1 1 10
Penedès 4 2 1 1 1 1 10
Comarques centrals 6 0 1 0 0 1 8
Ponent 5 1 1 0 0 1 8
Terres de l’Ebre 4 0 0 0 0 0 4
Alt Pirineu i Aran 2 0 0 0 0 0 2
suma 63 28 20 14 13 13

Com es pot veure, aquesta assignació compleix les dues condicions que ens havíem imposat, és a dir, que concorda tant amb l’assignació global d’escons a partits com amb la distribució d’escons entre circumscripcions.

En particular, la distribució global dels escons entre partits no depèn per a res de com es dissenyi la divisió territorial en circumscripcions. ❀


Referència

1. F. Pukelsheim, 2014. Proportional Representation. Springer Verlag. Capítol 14. (2a edició en preparació)

2. A. López, V. Ramírez, B. Delgado, 2014. Una propuesta de sistema electoral para Cataluña: reparto biproporcional. Política y Sociedad 51: 841–862.